למה חשוב לטפל בקרקעות מזוהמות וכיצד עושים זאת?

ישראל היא מדינה צפופה למדי. השטח של המדינה הוא כ-22,000 קמ"ר בלבד, כשמתוכו חלק נכבד הוא המדבר שקשה מאוד ליישב אותו. כשלוקחים בחשבון גם את קצב גידול האוכלוסין המהיר מאוד בארץ, קל להבין מדוע אנחנו חיים בצפיפות – ובהתאם מדוע קרקע היא משאב יקר ערך עד מאוד. 

כל שטח מזוהם מסכן את מי שנמצא בו, וזו התשובה המידית לשאלה הראשונה שבכותרת, למה חשוב לטפל בקרקעות מזוהמות. בהמשך העמוד תמצאו תשובה מפורטת יותר לשאלה הזו, וגם מענה לשאלה כיצד משקמים קרקע שזוהמה.

קרקע מזוהמת – סכנה של ממש!

קרקע מזוהמת הינה קרקע שמכילה חומרים מסוכנים בכמות שעולה על הרף שהוגדר בחוק. חומרים אלה, כך על סמך מחקרים רבים, עלולים לגרום לפגיעה בריאותית קשה. בפרט נמצא קשר בין כל אותם חומרים שעלולים להימצא מתחת לאדמה לנזקים למערכת העצבים. סכנה נוספת היא פגיעה בתפקוד של איברים חיוניים, ועוד כדאי לדעת שגם גידולים חקלאיים בשטח מזוהם עלולים להיות מסוכנים.

למה יש קרקעות מזוהמות בישראל?

קרקע היא למעשה אוסף של חלקיקים בגדלים שונים. חלק מהחלקיקים הם בגודל של מילימטרים ויש כאלה קטנים אפילו יותר, בסקאלה של מיקרומטרים (0.0001 סנטימטר). חומרים שונים שבהם אנחנו משתמשים באופן קבוע מחלחלים אל המרווחים שבין החלקיקים, ונשארים שם. בפרט ניתן למצוא בקרקעות המדינה ממיסים כימיים, שמנים מסוגים שונים, פחממנים מוכלרים, מתכות מסוכנות כגון עופרת או קדמיום, דלקים ועוד.

הגורמים הבולטים מבחינת האחריות לזיהום הקרקע בישראל הם כמובן מפעלי התעשייה שלא תמיד עומדים בסטנדרטים המתקדמים הנהוגים בעולם. כמו כן נוצר זיהום עקב תחנות הדלק, המוסכים, השלכה של פסולת בניין או פסולת תעשייתית באתרים שלא מיועדים למטרה זו וגם בסיסי צה"ל תורמים לפגיעה בקרקע.

שלב ראשון בטיפול – אבחון

טיפול בקרקע מזוהמת מחייב קודם כל זיהוי של תא השטח הפגוע. הפעולה הנחוצה לשם האבחון כוללת קודם כל  סקר היסטורי – סקר אשר מספק נתונים לגבי סוגי הפעילויות שבוצעו בתא השטח, גם בעבר וגם בהווה. על בסיס ממצאי הסקר, נבנית תוכנית פעולה לדיגום הקרקע וגם מי התהום. כמו כן יתבצע סקר גז על-מנת להבין אם ישנם גם חלקיקי גזים מסוכנים שכלואים בתוך הקרקע. סקר הגז כמו גם דיגום הקרקע ומי התהום מתבצעים באמצעות ציוד משוכלל שמבטיח איתור כל גורם בעייתי.

הגישות השונות של שיקום הקרקע

תמונת המצב המפורטת והברורה מאפשרת ביצוע של שיקום קרקעות מזוהמות במינימום משאבים (זמן, כסף ועוד), מבלי לפגוע באיכות הטיפול – כך שבסיום התהליך השטח יהיה נקי לחלוטין ובטוח לכל שימוש רצוי.

ישנן 2 גישות לשיקום קרקעות מזוהמות. הגישה הראשונה היא in situ – טיפול בכל החומרים המזהמים בשטח. דוגמה אחת לשיקום in situ היא שימוש בחיידקים שיודעים לפרק תרכובות של דלקים, ועוד דוגמה היא שימוש בחומרים שסופחים אליהם זיהומים. 

הגישה השנייה היא ex situ – בגישה זו מוציאים את הקרקע המזוהמת, משנעים אותה (כמובן בהתאם לכל הנהלים הרלוונטיים) לאתר פסולת שמיועד למטרה זו, ושם מבצעים טיפול ביולוגי.

עלול לעניין אותך גם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button