איך מכשירים בוגרים עם קשיי הסתגלות ותפקוד להתמודד עם החיים?

אנחנו חיים בתקופה שבה מושם דגש רב על יצירת מקסימום אפשרויות. הכלל הזה בא לידי ביטוי בכמעט כל תחומי החיים, ועבור מרבית בני האדם – כולל אנשים בעלי קשיי הסתגלות ותפקוד. הידע רחב ההיקף שהצטבר בנושא זה, והמיומנות הגבוהה של המומחים, מאפשרים גם למי שמתמודד עם מצוקות לא פשוטות להגיע לחיים עם דרגת עצמאות גבוהה. בעמוד זה תמצאו מידע רלוונטי שיעזור לכם להבין איך מתבצעת ההכשרה.

כישורי חיים וניהול תקציב

מרכיב מרכזי אחד בהכשרתם של בוגרים עם קשיים מסוגים שונים, ובהתאם גם בעלי אחוזי נכות משמעותיים מהביטוח הלאומי, הוא כישורי חיים בסיסיים. מה שמובן מאליו עבור מי שלא מתמודד עם בעיות תפקודיות שונות הוא כלל וכלל לא מובן מאליו למי שכן מתמודד עם בעיות מסוגים אלה. כישורי החיים המוענקים ומתורגלים במסגרת ההכשרה יכולים לכלול היגיינה אישית, תחזוקת בית, קביעת סדר יום, ניהול בסיסי של תקציב (כולל בעזרת אפליקציות ייעודיות) ועוד. כל אלה הם משאבים קריטיים ליכולת לחיות בסופו של דבר חיים עצמאיים גם אם תחת השגחה מסוימת.

תקשורת בין אישית וכישורים חברתיים

דגש נוסף במסגרת הכשרתם של בוגרים עם קשיים הסתגלותיים הוא בפן התקשורתי-חברתי. אינטראקציות חברתיות מספקות לנו תועלות משמעותיות: הפגת הבדידות, הנאה, מידע יקר ערך, תמיכה ברגעים של קושי ועוד. תקשורת מדויקת היא בסיס הכרחי לאינטראקציות חברתיות מיטיבות. בוגרים עם קשיי תפקוד לא תמיד זוכים לפתח את היכולות החיוניות האלה בגיל צעיר עקב בידוד חברתי, ולכן זקוקים להכוונה. הרכיב הזה בהכשרה מושג גם מעצם קיומן של פעילויות משותפות עם בוגרים אחרים בסטטוס דומה, וגם דרך קורסים ייעודיים והכוונה של אנשי מקצוע.

כחלק מכך, ובהתאם לרמת התפקוד, לומדים הבוגרים גם תכנים הקשורים לזוגיות ולמיניות, על-מנת שיוכלו ליהנות גם מהאספקטים האלה בחייהם.

הכשרה לתעסוקה

עבודה היא אולי לא משאת נפש עבור כל בני האדם, ואי אפשר להתעלם מכך שהיא גם שוחקת רבים מאיתנו – אבל עבור בוגרים המתמודדים עם קשיי תפקוד, עצם הקבלה לעבודה וההתמדה בה הוא קרש קפיצה משמעותי. מעבר לשכר, שכמובן אסור לזלזל בו, תחושת המסוגלות מתעצמת ומשפיעה באופן חיובי גם על תחומי החיים האחרים. גם ההשתלבות בחברה בזכות העבודה היא נדבך קריטי באיכות החיים עבורם. ניתן להכשיר בוגרים עם קשיים שונים לתעסוקה במגוון תחומים ובהם יישומי מחשב, מחסנאות, עבודות משרדיות, טיפול בבעלי חיים, גננות ועוד. נדרשת התאמה מדויקת ליכולות הספציפיות של כל אחד ואחת וגם להעדפות האישיות. דגש נוסף הוא על ליווי צמוד לאורך כל הדרך, על-מנת לספק את התמיכה הנחוצה ברגעים המאתגרים.

בקרו באתר של מכון ניצן אונים לפרטים נוספים: https://www.nitzan-onim.org

  

עלול לעניין אותך גם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button