ראש עיריית כפר סבא לשעבר יהודה בן חמו הורשע בעברות גניבה

ראש עיריית כפר סבא לשעבר, הורשע בבית המשפט המחוזי במגוון עבירות שחיתות חמורות. השופט עמי קובו הרשיע את בן חמו בעברות של גניבה

ראש עיריית כפר סבא לשעבר יהודה בן חמו, הורשע בבית המשפט המחוזי במגוון עבירות שחיתות חמורות. השופט עמי קובו הרשיע את בן חמו בעברות של גניבה בידי עובד ציבור, מרמה, הפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועברות מס. בנוסף היה חשוד בעבירה של הטרדת עד אך זוכה בזאת מחמת הספק.
ראש עיריית כפר סבא יהודה בן חמו ניהל מלשכת ראש העיר מערכת לאיסוף תרומות למען תווי קנייה לנזקקים, אך בפועל חילק את תווי הקנייה בין מקורביו, זאת בלי שום קריטריון ברור או עמידה בדרישות מסוימות, בנוסף בן חמו ועובדי לשכתו נהנו מהתווים באופן אישי.
בדרך כלל לפני החגים בהם מחולקים תלושי המזון לנזקקים (ראש השנה ופסח), ביקשו בן חמו וקרוביו מגורמים שונים לתרום. בין הגורמים נכללו קבלנים מקומיים ואנשי עסקים מהעיר כמו: נחום ביתן מרשת יינות ביתן ואייל רביד הבעלים של רשת ויקטורי.
בנוסף למרמה בעניין התלושים הורשע בן חמו בקידום עניינים אישים של הקבלן הקרוב אליו, רפי כחלון. הוא פעל למען קידום ענייניו בתחום התכנון והבנייה על ידי כך שהשתמש בהשפעתו מול העירייה ומול כיבוי האש על מנת לקדם את האינטרסים האישיים של חברו הקרוב. בהכרעה נקבע כי בן חמו פעל: "מתוך ידיעה ברורה שהוא מפעיל את השפעתו, מכוח תפקידו, למען חברו הטוב".
על פי הכרעת הדין, בן חמו פעל רבות כדי לקדם את ענייניו של כחלון ואף פנה לכפופים לו וביקש לזרז ולקדם את ענייניו של המקורב לו. "הנאשם העביר לכפופים לו מסר ברור שלפיו הוא חפץ ביקרו של כחלון, וכי יש לקדם את ענייניו".
לפי ההכרעה, מערכת תווי הקנייה עבדה בין 2004-2016 בהובלתו הישירה של בן חמו. המערכת תופעלה בפועל על ידי עוזריו ועובדי הלשכה שעבדו לפי הנחיותיו כדי לדעת ממי לבקש תרומות. עסקים רבים הסכימו לתרום סכומים גדולים למען נזקקי העיר ולפי ההכרעה עולה כי במהלך השנים נתרמו כ600 אלף ש"ח.
בהכרעת הדין נקבע כי: בפני התורמים הוצג מצג שווא של סיוע לנזקקים ללא הבהרה כי מדובר במנגנון המבוסס על חלוקה למקורבים ומכרים ולא על בסיס קריטריונים ברורים ושוויוניים כפי שפועלת מחלקת הרווחה בעיר, כך גם לא הוצג לתורמים כי הנאשם עצמו ייהנה מהתרומות באופן אישי, וכן עובדי לשכתו".
לפי קביעת בית המשפט, בן חמו החליט לבדו איך יחולקו תווי הקנייה, חלק מן התווים אכן הגיע למשפחות נזקקות ולכן בית המשפט קבע בנושא "אופן ניהול הפרויקט כולו היה שלא בהתאם לכללי המנהל התקין, אך לגבי התווים שבפועל הגיעו לנזקקים, המסקנה היא שלא מדובר בעבירה פלילית". אך למרות זאת חלק מהתלושים הגיעו על עובדי לשכתו ואליו באופן אישי.
לפי החלטת השופט, טענת הפרקליטות תקפה וכי 250 אלף מתוך כספי התרומות לא הועבר למשפחות הנזקקות: "סכום זה נותר לשימושו של הנאשם עבור עצמו ועבור מקורביו, וחולק על-ידו כראות עיניו, לרבות לעובדי הלשכה שקיבלו באופן קבוע תווים מהנאשם לראש השנה ולפסח, זאת מתוך התווים שנתרמו על-ידי התורמים עבור הנזקקים"
ככה עולה מתוך פסיקת בית המשפט "העברת התווים למי שאינם נזקקים, מהווה מרמה כלפי התורמים, אשר סברו שתרומות מועברות לנזקקים בלבד. מעשים אלה, עולים כדי מרמה והפרת אמונים. הנאשם עשה שימוש בתפקידו הבכיר כראש עירייה, כדי להפיק רווח כלכלי לעצמו ולמקורביו, ובכך פגע באמון הציבור".
מתוך הסכום שלא הועבר לנזקקים נמצא כי בן חמו גנב בעצמו כ190 אלף שקלים. כמו כן בחיפוש בביתו בארון הבגדים נמצאו תווים בשווי של כ10 שלף שקלים בכיס הבגדים. כמו כן נקבע כי חלק מן התווים הוחזקו במגירות שולחנו בלשכה לצורך שימוש אישי. נקבע כי ביקש גם ממנהלת לשכתו לבצע למענו קניות פרטיות בסכומים של אלפי שקלים, גם מאשתו ביקש לעשות שימוש בתווים לרכישת מתנות. אף נקבע, כי את שכרה של עובדת משק הבית הפרטי שלו שילם בתווים שהתקבלו כזכור לצורך תרומה.
בנוסף לגניבה, מרמה, הפרת אמונים וניגוד אינטרסים כמו שצוינו, בן חמו הורשע גם בעברת מס על סכום שהתקבל במרמה של כ250 שלף שקלים, הסכום לא דווח לרשויות המס. 
עם הכרעת הדין, עורך הדין, אורי רינצקי מפרקליטות מחוז מרכז אמר כי: "בית המשפט קיבע היום את חשיבות המאבק בשחיתות השלטונית כאשר הרשיע את יהודה בן חמו בעבירות שביצע תוך כדי שליחותו הציבורית כראש עיר. העבירות שבהן הורשע הן עבירות המצויות בליבת השחיתות השלטונית.
יש בקביעה של בית המשפט כדי להצביע על פגם ערכי בהתנהלותו של הנאשם שניצל את תפקידו הרם כראש עיר כדי להפר את האמון הבסיסי שבין שליח ציבור לבין הציבור אותו עליו לשרת. אנחנו בפרקליטות נמשיך להיאבק בשחיתות הציבורית, כפי שנעשה גם במקרה זה".
,
לעוד נושאים שיכולים לעניין אותך:

עלול לעניין אותך גם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button