מטבעות קריפטו – "שקל דיגיטלי?", מטבע דיגיטלי חדש יוצא לשוק

שקל דיגיטלי כמו ביטקוין? - בנק ישראל מוציא רעיון להוזלת אמצעי התשלום שיש כיום בשוק. האם הולך להצטרף למשפחת מטבעות הקריפטו מטבע דיגיטלי חדש?

בנק ישראל שוקל אלטרנטיבה זולה יותר והוא דו"ח לציבור בו הוא שוקל להנפיק " שקל דיגיטלי" להוזלת אמצעי התשלומים במוצעים כיום בשוק. בשונה ממטבעות הקריפטו, שעדיין הבנקים מחמירים על המשקיעים בנושא המסחר במטבעות קריפטו כמו ביטקוין מטבע דיגיטלי חדש לא מבוזר יכול להרעיד את המערכת הפיננסית הישראלית כולה.

מטבעות קריפטו ישראליים?

ועדת ההיגוי של בנק ישראל קוראת לציבור להתייחסות על דו"ח הקורא להנפקת " שקל דיגיטלי", בדו"ח היא מציינת את היתרונות האפשריות מצעד זה. לפי תוכנית בנק ישראל, מטבע דיגיטלי מסוג שקל יכול להוזיל משמעותית את אמצעי התשלום הדיגיטלים שאנו מכירים. בשונה ממטבעות קריפטו, כמו ביטקוין, לייטקוין, את'ריום וכו' שמטבעות אלו נוצרו דרך אנשים פרטיים עם אמצעות הטכנולוגיה בלוק'ציין הנותנת את האלטרנטיבה לסגור עסקאות בין סוחרים מבלי צורך בגוף מוסדי פיננסי כמו בנקים. מה שזה אומר, שאם בנק מרכזי מנפיק ושולט במטבעות דיגיטאליים, הוא סותר את כל הרעיון מאחוריי מטבעות הקריפטו שנועדו לחופש פיננסי וסוג של "אנרכיה" לבנקים ומוסדות פיננסיים מרכזים.

סוחרים ישראלים מתקשים  למשוך ולהפקיד כספים מהבנק לשימוש סחר במטבעות קריפטו, מכיוון שבנק ישראל עוד לא הסדיר את נושא מטבעות הקריפטו כמו ביטקוין מתוך חשש להעלמת מס הלבנת הון ומימון טרור.

הצעה של בנק ישראל להנפיק שקל דיגיטלי אינו נושא חדש, עוד בשנת 2017 הבנק בוחן את נושא המטבעות הדיגיטליים. אולם בשנת 2018, יש שהתנגדו להנפקת שקל דיגיטלי. אך כיום, לאחר התקדמות הטכנולוגית בכל עולם התשלומים הדיגיטליים, בנק ישראל לקראת הכנות לאפשרות הנפקת "שקל דיגיטלי".

שקל דיגיטלי, מטבעות קריפטו, מטבעות דיגיטליים, מטבע דיגיטלי, ביטקוין

שקל דיגיטלי – יתרונות

1.השקל הדיגיטלי אמור להפיק תועלת למשק במדינת ישראל. כמו יצירת אלטרנטיבה זולה, מתקדמת טכנולוגית, עם אמצעי ביטחון למערכת אמצעי התשלום בעולם הווירטואלי.
2.בנוסף, בעת מצב חירום ותקלה, המטבע הדיגיטלי ירוץ על תשתית שונה כדי שלא תהיה תלויה רק על תשתית אחת כך אזרחי ישראל יוכלו להמשיך לשלם בתשלומים עם אם המערכת נכשלת.
3. השקל הדיגיטלי יהווה פתרונות בפרטיות וכמעט אנונימיות כמו כסף מזומן. בשונה ממטבעות דיגיטליים אחרים שהם נסחרים באנונימיות מוחלטת. "מטבע דיגיטלי ימנע שימוש מסחרי במידע על המשלם או מקבל התשלום תוך שמירה ממאפייניה של הכסף המזומן בנוגע לשמירה על פרטיות" אמרו בנק ישראל קצת מזכיר את השימוש במטבעות קריפטו שהם מטבעות מבוזרים.

מכיוון שמדובר קונספט חדשני שעוד לא קיים בשום מדינה, ישנם הסתגויות מטעם מחברי הדו"ח. חברי הועד עוד שוקלים לעשות מחקר נוסף כדי לוודא שהנפקת שקל דיגיטלי לא יפריע ליציבות הפיננסית, ההשלכות האפשריות כאשר כל בנק ינפיק מטבע דיגיטלי משלו ויצור תחרותיות על מטבעות דיגיטליים פרטים ושלא יהווה אי יציבות על המערכות הבנקאיות בארץ. 

4 צעדים כדי שהמדינה תנפיק מטבעות דיגיטליים

דו"ח בנק ישראל ממליץ על 14 סוגיות כדי שישראל תנפיק את השקל הדיגיטלי הנה כמה מהדרישות שהם פירסמו:

  • המטבע הדיגיטלי חייב להיות קל ונוח לשימוש, ממש כמו מזומן כדי שכל מגזרי האוכלוסיות יוכלו להינות מהטבות המטבעות הדיגיטליים.
  • מטבע דיגיטלי חייב להיות נגיש וזמין לכולם. כלומר, שימוש במטבעות דיגיטליים בבתי עסק, בין אנשים פרטיים וכו'. 
  • עלות שימוש ודמי החזקה נמוכים עד אפסיים.
  • מטבע דיגיטלי שהוא בר המרה ביחס שווה כמו מזומן וכסף בנקאי " שקל".
  • חייב להיות שימוש בטוח, עמיד מפני זיופים ומתקפות סייבר.

ללא צורך בחשבון בנק

לפי הדו"ח, המטבע הדיגיטלי אמור להיות זמין גם לאנשים שאין להם חשבון בנק אישי, סמארטפון או גישה לאינטרנט. דרך אמצעי התשלום האוניברסלי ששוקלים לייצר כתוספת לסמארטפונים. ( כמו כרטיס חכם). בבנק אומרים, שעסקאות עם מטבע דיגיטלי, יתאפשרו גם ללא חיבור רשת או קליטה סלולרית. אך תהיה מגבלה מסוימת כמו הגבלת סכום העסקה דרך אמצעי תשלום זה. 

 

 

עד שבנק ישראל תגבש החלטה זו, הם ימשיכו בהנפקת שטרות ומטבעות ככסף מזומן. ברגע שהציבור יראה ביקוש להקמת אמצעי תשלום דרך מטבעות דיגיטליים ויקבלו תמיכה מהבנקים יוכלו הבנק הראשי לממש את הרעיון.
יו"ר איגוד הביטקוין בישראל מני רוזנפלד מגיב: " הנפקת שקל דיגיטלי מהווה התקדמות משמעותית בעולם הפיננסי של ישראל. אנו מקווים שעם דו"ח זה המדינה תפסיק לדחות מטבעות דיגיטליים מבוזרים (מטבעות קריפטו כמו ביטקוין, את'ריום וכו'), שננקטו ע"י הנהלות קודמות של המוסד. עם התוכניות המשמעותיות לעתיד אנחנו קוראים לבנק ישראל לא לזנוח את הטיפול בסוגיות המטבעות הדיגיטליים העומדות על הפרק ולהורות לפעול על פי היועץ המשפטי של הממשלה ולהפסיק לחסום העברות כספים שבמקורן מטבעות דיגיטליים מבוזרים".

עלול לעניין אותך גם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button