ליברמן – חוק המזומנים הולך ומתהדק

שר האוצר אביגדור ליברמן ממשיך להגביל את תקרת המזומנים. לעסק עד - 6,000 ש"ח ולעסקה פרטית עד ל15,000 ש"ח. במסגרת חוק המזומנים שאושר לפני 3 שנים

שר האוצר אביגדור ליברמן מקדם את החוק המזומנים ומהדק אותו עוד יותר החל מ-1 לינואר 2022. חוק זה בא לאור השינויים הטכנולוגיים החלים בשנים האחרונות. על פי ההערכה, מדינת ישראל מאבדת מיליארדי שקלים מקופת המדינה רק בגלל עסקאות בכסף "שחור". 

ליברמן, שר האוצר, חוק המזומנים

חוק המזומנים

ריענון קצר לגבי חוק המזומנים שאושר לפני כ-3 שנים שקידם אותו שר האוצר שהיה לפני ליברמן, ישראל כץ. החוק קובע כי עסקה בין עוסק ללקוח אינו יכול לעלות על 11,000 ש"ח במזומן או עולה על 10% ממחיר העסקה. לדוגמא, אם יש עסקה על סך 40,000 ש"ח מותר לעסק לקבל רק 10% במזומן, שזה רק 4,000 ש"ח בלבד. עסקה הנערכת בין אנשים פרטיים לא תעלה על 50,000 ש"ח.

אזרח המפר חוק זה צפוי להיקנס באחוזים מהעסקה שבו בוצעה העברת מזומנים לא לפי החוק. למשל, עסקה של עד 25 אלף הנקס יהיה עד 15% מהעסקה, 25 אלף ייגבה 20% מהעסקה. ככל שהסכום יותר גבוה כך גם האחוזים מהקנס יהיו גבוהים. אילו אותו אדם שקיבל כבר קנס בפעם הראשונה, מחיר הקנס יוכפל בפעם השנייה. בנוסף, עבריין הנתפס שעובר חוק זה צפוי להיענש עד 3 שנות מאסר בפועל.

 

לפי החוק המזומנים המתוקן אותו ליברמן רוצה לקדם, יוגבל השימוש במזומנים עוד יותר בכך שעסקה בין עסק ללקוח תקטן ל-6,000 ש"ח בלבד. ועד ל- 15,000 ש"ח בלבד לעסקה פרטית. עסקאות על קניית רכב לא תשתנה והיא תעמוד על מגבלה של עד 50,000 ש"ח. מדובר בצמצום דרמטי המאיים להילחם בעסקאות ב"שחור" אשר גורמות לאובדן של סכומי עתק של עשרות מיליוני שקלים לקופת המדינה.

 תיקון החוק יבוצע ע"י שר האוצר אביגדור ליברמן בהסכמה עם שר המשפטים ונגיד בנק ישראל ומכיוון ששינוי זה מגביל את שכר העבודה, שר העבודה והרווחה יצטרך גם הוא לאשר את תיקון חוק המזומנים.

מטרת חוק המזומנים של ליברמן

מטרת החוק המזומנים של ליברמן הוא לחימה בהלבנת הון והעלמת מס. השימוש במזומן הוכח בתור תופעה בארץ ובעולם, מכיוון ששימוש במזומן נחשב לאנונימי, מאוד קל לבצע העלמת מס ולהסתיר כסף זה מהרשויות. מה שגורם לקושי לאמוד בכמה כסף המדינה מפסידה מכסף "שחור".  לפי ההערכה של תמ"ג הסכום הוא מעל ל130 מיליארד שקל בשנה אחת. מאז תקופת הנגיף, חלה עלייה משמעותית בשימוש בכסף "שחור" בגלל החברה הצעירה שנשארה באבטלה בבית ועשתה כסף "שחור" מהצד.

אולם, למרות הכוונה הטובה של חוק המזומנים להילחם נגד הפשע, חוק זה עלול לפגוע באזרח הקטן.  לדוגמא, אתם רוצים לרכוש רהיטים חדשים לדירה שלכם, תצטרכו לחשוב פעמיים על אופן התשלום בו אתם מבצעים. ולא רק רהיטים, שיפוץ, קניית רכב מיד 2, חופשה משפחתית בארץ ובחו"ל יכולה בקלות לעבור 11,000 ש"ח. חוק המזומנים של ליברמן אולם בא עם כוונות טובות, אך הוא פוגע באזרח הקטן עד כדי מניעת חופש הפרט.

עלול לעניין אותך גם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button