קונפליקטים- איך לגשת ולפתור אותם בעזרת הנחות יסוד מ-NLP

-לכולנו יש קונפליקטים כאלה ואחרים בחיים, בין עם מול עצמנו או מול אחרים. ב-NLP יש לנו כמה הנחות יסוד שיעזרו לנו לפתור ולהתמודד עם מצבים אלו

 ב-NLP מתבססים על הנחות יסוד שונות והבנה כי נפש האדם מורכבת מחלקים שונים ולכל חלק ישנה כוונה חיובית כלפי האדם.
אז מה עושים כאשר נוצרת סתירה או קונפליקטים בין שתי כוונות חיובית שונות? איך אפשר להתמודד שהחלקים השונים שבנו לא מסכימים ורוצים דברים שונים עבורנו? ומה אם בכלל הקונפליקט הוא לא שלנו עם עצמנו אלא מול צד חיצוני?

קונפליקטים ב-NLP

לכולנו יש מצבים כאלה בחיים בחיים, לפעמים גדולים ומשני חיים ולפעמים פשוטים ויומיומיים יותר אבל הם תמיד שם.
ב-NLP ישנן הנחות יסוד שונות המהוות בסיס לטכניקות רבות המתייחסות לפתירת קונפליקטים אישיים שלנו מול עצמנו ולפתירת קונפליקטים שלנו מול הסביבה.
ריכזנו מספר הנחות יסוד מNLP שעוזרות לנו להבין בצורה טובה יותר את עצמנו, את ההתנהגות שלנו, את האדם שעומד מולנו ואת הסיטואציה בצורה כמה שיותר ניטרלית ואובייקטיבית, נוכל להיעזר בהנחות יסוד אלו כדי לפתור ולמנוע קונפליקטים שונים.

הנחות יסוד:

1. המפה אינה השטח-
צריך לזכור כי אנחנו חווים ומפרשים את המציאות בצורה מסוימת אך עדיין מדובר בפרשנות האישית שלנו ולאו דווקא במציאות הניטרלית והאובייקטיבית. על מנת לעזור לכם להבין את זה יותר טוב נסביר לכם את התהליך המתרחש במוחנו בעת פירוש סיטואציה- המידע שהעניים שלנו רואות של המציאות האובייקטיבית עובר תחילה תהליך שנקרא 'סינון' או 'פילטרים' שבו מתבצעת פעולה של הכללת מידע, השמטת פרטים, עיוות המציאות והתייחסות לאמונות והזיכרונות האישיים שלנו.
לאחר מכן המידע שעבר סינון עובר לייצוג הפנימי שנקרא גם 'המפה הפנימית' שם המידע הזה מקבל משמעות כלפינו ועובר תהליכי חשיבה והמרה רגשות ולבסוף נוצרת התגובה שלנו לסיטואציה בהתאם לפרשנות שהיא קיבלה במפה האישית שלנו.

2. לכל התנהגות ישנה כוונה חיובית-
אחת מהנחות היסוד שמשתמשים בהן הכי הרבה היא ההנחה כי לכל התנהגות שלנו, לכל חלק בנו ולכל דבר שאנחנו עושים ישנה כוונה חיובית כלפי עצמנו. מנקודת הנחה זאת ניתן להבין כי גם ההתנהגויות השליליות שלנו וגם הדברים שאנחנו עושים שפוגעים בנו או בסביבה ישנה כוונה חיובית פנימית, לפעמים אנחנו מודעים לכוונה ולפעמים היא נמצאת עמוק בלא מודע שלנו ואינה נגישה לנו אלא בעזרת טיפול מתאים.
על מנת לעזור לנו לפתור קונפליקטים עם אנשים אחרים אלינו להבין כי גם ההתנהגות שלהם נובעת מכוונה חיובית כלשהי ובמקרים מסוימים אם נאתר את הכוונה החיובית נוכל להתמודד יותר טוב עם הסיטואציה, להגיע להבנות ואף לעזור לאדם שמלונו או לעצמנו למצוא התנהגות חלופית שתענה על אותה כוונה חיובית בלי לפגוע בסביבה או בעצמנו ותעזור למנוע ולפתור קונפליקטים שונים.

3. משמעות התקשורת היא בתגובה המתקבלת-
תקשורת טובה מבוססת על העברת מסר בצורה אפקטיבית כך שהצד השני יבין את הכוונה של מה שהעברנו לו. אם הצד השני הבין משהו אחר ממה שנסינו להסביר האחראיות היא עלינו. כיוון שאת המפה הפנימית של מי שמולנו לא נוכל לשנות, האפשרות היחידה שלנו היא לקחת אחראיות על המסר אותו אנו מנסים להעביר ולהסביר את עצמנו בצורה שנכונה לצד השני על מנת שהוא יבין אותנו נכון.

4. האנרגיה זורמת לאן שתשומת הלב מופנית-
בין אם מדובר בקונפליקט פנימי או מול אדם אחר יש לזכור כי מה שנשקיע בו יותר תשומת לב יהפוך להיות הדומיננטי. לפעמים בזמני משבר חשוב לתת תשומת לב ולהשקיע אנרגיה גם במקומות החיובים על מנת לא להפוך את השלילי למרכזי בחיינו. בזמן קונפליקט מול אדם אחר אל תתייחסו רק לדברים שאתם לא מסכימים עליהם, חפשו משהו גם עם הקטן והשולי ביותר עליו אתם כן מסכימים ומשם תהיה לכם אפשרות הרבה יותר טובה לשפר את המצב ולפתור את הקונפליקט. 

6. גמישות היא העוצמה העילאית-
"הגורם הגמיש במערכת הוא הזרז לשינוי", במערכת הכוללת מספר אנשים (זוגיות, משפחה, חברות, סביבת עבודה וכו') על מנת לשנות משהו בהתנהגות, בגישה ובאווירה הכללית יש למצוא את האדם הגמיש והפתוח ביותר ובעזרתו לייצר שינוי. 

סיכום:

לכולנו יש קונפליקטים בחיים וזה טבעי שלפעמים קשה לדעת איך לגשת עליהם ואיך לפתור אותם בצורה נכונה ואפקטיבית.
על ידי שימוש בהנחות היסוד שהצגנו לכם תוכלו לגשת למצבים אלו בצורה אחרת ולדעת איך לנתח סיטואציות בצורות יותר ניטרליות ואולי ככה תוכלו למצוא פתרונות ודרכי תקשורת חדשות שלא חשבתם לנסות קודם.

עלול לעניין אותך גם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button