מכשירי מדידה לתעשיות השונות – הכירו את המרכזיים ואת שימושם

 עליית המדרגה המשמעותית של התעשיות השונות בימינו מבוססת גם על טכנולוגיות חכמות וגם על היכולת להגיע לדיוק מרבי. את רמת הדיוק הנדרשת מבטיח ציוד מתקדם, וכדאי גם לכם להכיר אותו. בעמוד זה תמצאו סקירה של מכשירי המדידה העיקריים ותפקידיהם.

מד עובי

מד עובי, כפי שניתן מן הסתם להבין מהשם, מודד עובי. המטרה היא למדוד את העובי של חומרים שונים, של ציפויים למשטחים (למשל בתעשיית המתכת), של חוטים, של פחים ועוד. המטרה היא בדרך כלל בקרת איכות על תהליכי ייצור, כך שהמוצרים יעמדו בתקן הנדרש, אבל יש מקרים שבהם מד עובי משמש לאיתור קורוזיה או שחיקה. שימוש נוסף הוא לצורך בדיקה תקופתית של תשתיות חיוניות.

ניתן למצוא גם מד עובי מכני וגם מד עובי דיגיטלי, כשהבדל ביניהם הוא באופן התצוגה של התוצאות: מחט שנעה על גבי סקאלה בסוג הראשון, ומספר שמופיע על מסך בסוג השני. 

קליבר

קליבר, ובעברית מד זחיח, הוא אחד מכלי המדידה הוותיקים. הקליברים מודדים אורך, עומק, קוטר פנימי וקוטר חיצוני – בהתאם לשימוש הספציפי. גם הקליברים נחלקים לדיגיטליים ואנלוגיים, ועוד חלוקה היא לקליבר עם עוקצים עליונים, קליבר עם לחיים ארוכות וקליבר "רגיל". הפרמטרים שחשוב לבחון כשמצטיידים במכשיר מדידה זה הם רמת הדיוק, שיכולה להגיע עד ל-0.01 מ"מ, וטווח הפעולה. בדרך כלל הטווח הוא 150-300 מ"מ, אבל אם תרצו קליבר שיכול למדוד גם פריטים ארוכים יותר, עד 200 ס"מ, ישנם דגמים מתאימים גם למטרה זו.

מיקרומטר

מיקרומטרים הם מכשירי מדידה מדויקים במיוחד, אפילו יותר מהקליברים. רמת הדיוק האפשרית עם מכשיר זה: מיקרומטרים בודדים (מיקרומטר הוא אלפית המילימטר, כלומר 0.0001 ס"מ). האופן שבו המיקרומטר מבצע מדידה הוא בעזרת בורג שאותו מסובבים. כל סיבוב מקרב שתי "לחיים" זו אל זו, ובהתאם למיקום של ראש הבורג מתקבלת תוצאת המדידה.

גם המיקרומטר מאפשר לבחון מידות שונות: עומק, קוטר, עובי ואורך. ניתן למצוא מכשירי מדידה אלה בתעשייה האופטית ובעוד תחומים רבים.

חוגן פופיטסט

עוד כלי מדידה מדויק להפליא הוא חוגן פופיטסט. הפופיטסטים הם למעשה מעין אינדיקטורים שבנויים כך שניתן לבצע בעזרתם מדידות גם במקומות מאתגרים. חוגן פופיטסט איכותי של חברה מובילה בתחום מכשירי המדידה מתאפיין ברגישות גבוהה וגם ביכולת תגובה מהירה שתורמת גם היא לייעול תהליכים רלוונטיים בתעשייה.

מערכות מדידה אופטיות

מערכות משוכללות במיוחד שמשלבות מספר סוגי חיישנים – חיישני לייזר, חיישנים אופטיים וחיישני מגע. מערכות המדידה האופטיות תפקיד מרכזי בתעשיית הרכב, בתעשייה האווירית, בתחום האנרגיה, בהליכי ייצור של מכשור רפואי מתקדם ועוד. בזכות מגוון החיישנים ניתן לספק תמונת מצב מדויקת להפליא ומפורטת מאוד של כל חלק בכל מוצר, וכך להבטיח סטנדרטים גבוהים במיוחד בייצור.

*** נכתב באדיבות המומחים של גלובוס ציוד טכני – החנות המקוונת המובילה בישראל למכשירי מדידה.

עלול לעניין אותך גם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button