השלכות האינפלציה על המצב הכלכלי בישראל

בשנתיים האחרונות האינפלציה בישראל זקפה ראש והפכה לגבוהה יותר מכפי שצפו הכלכלנים, וגם לגבוהה יותר ביחס ליעדי הממשלה. במצב כזה היא משפיעה על כולנו. כדאי להבין כיצד הנתונים האלה באים לידי ביטוי בחיי היומיום, ואיך רצוי להתנהל כדי לא לסבול מההשלכות השליליות של עליות המחירים המשמעותיות.

זינוק מדאיג וחשש לחוסר יציבות

בשנת 2022 שיעור האינפלציה היה 5.3%. אמנם הנתון הזה רחוק מאוד מאוד מהשיא השלילי בישראל (455%, בשנת 1984, עקב שילוב בין מדיניות כלכלית חסרת אחריות של הממשלה לבין מלחמת לבנון ה-I) – אבל גם כך מדובר בשיעור חריג. זהו קצב האינפלציה הגבוה ביותר מאז 2002, וזאת אחרי עשור שלם שבו האינפלציה לא עברה את ה-2% לשנה (ובחלק מהשנים אף הייתה שלילית).

ב-2023, שעדיין לא הסתיימה, צפוי מדד המחירים לצרכן לעלות בסביבות ה-4%. כשלוקחים בחשבון שיעד האינפלציה של הממשלה הוא 1-3%, מדובר בחריגה של ממש. שנתיים רצופות של עליות מחירים חריגות כבר מעוררות חשש לחוסר יציבות, והחשש משפיע על היבטים כלכליים רבים.

עליות מחירים שמזינות את עצמן

אחת הבעיות שנובעות עקב האינפלציה הגבוהה היא שכשחומרי גלם או מוצרים שונים מתייקרים, עליית המחירים עלולה להתגלגל לעוד מוצרים – בגלל התייקרות הליך הייצור. בנוסף, העובדים, שהשכר הריאלי שלהם נשחק כתוצאה מההתייקרויות, דורשים תוספות לשכרם. ההעלאה עלולה להזין עוד יותר את האינפלציה, וליצור כדור שלג שייצא משליטה. זו גם הסיבה לכך שנגיד בנק ישראל העלה את הריבית שוב ושוב, ושוב, ובשיעור מצטבר משמעותי – כדי למנוע התפרצות אינפלציונית עוד יותר קשה.

התייקרות המשכנתאות והסיכון הטמון בכך

האינפלציה משקפת עליות מחירים בשלל תחומים, כולל של מוצרים יומיומיים שכולנו זקוקים להם. במקביל נרשמה עלייה חדה גם בהוצאה על משכנתא (שלא נכללת במדד המחירים לצרכן), עליית המדד משפיעה על כמעט כל המשכנתאות: אלה הצמודות לריבית התייקרו בגלל שהריבית הועלתה (כאמור בניסיון למנוע התפרצות אינפלציונית), ואלה הצמודות למדד התייקרו בגלל עליית המדד המשמעותית.

חובת הזהירות

כשהכסף מאבד מערכו, חשוב לשמור עליו. שוק ההון בישראל מדשדש מאז תחילת 2023, לא מעט עקב חוסר היציבות הפוליטי, ולכן הוא לא תמיד מספק את המענה המתאים למי שמבקשים לצמצם את מרכיב אי הוודאות הכלכלי. לא מעט ישראלים העבירו חסכונות לאפיקים מחוץ לישראל, ובאופן כללי מומלץ לצמצם הוצאות לא הכרחיות, ובפרט על מוצרים ושירותים שהמחירים שלהם האמירו באופן חד.

להושיט יד למי שזקוק לעזרה

השלכה בולטת נוספת של האינפלציה היא גידול במספר המשפחות הנזקקות. כשהמוצרים החיוניים כאמור הופכים ליקרים יותר כל הזמן, אין פלא שעוד ועוד בני אדם מתקשים לממן את כל ההוצאות ההכרחיות. הממשלה לא תמיד מסייעת למי שזקוק לכך, ומי שמתגייס לעזרה הוא הציבור הרחב. תרומה היא גם מצווה, גם חבל הצלה למי שסובל מעוני וגם מעשה שמייצר הרגשה טובה מאוד בצד הנותן. לתרומה לנזקקים בקרו באתר פתחון לב: https://www.pitchonlev.org.il

עלול לעניין אותך גם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button