אלעזר שטרן עלול לאבד את סיכויו להיבחר ליו"ר הסוכנות היהודית

 אלעזר שטרן שר המודיעין שהיה מועמד מוביל לתפקיד של יו"ר הסוכנות היהודית, התבטא בפומבי ואמר כי בזמן תפקידו כראש אכ"א היה גורס מכתבי תלונה

 אלעזר שטרן שר המודיעין שהיה מועמד מוביל לתפקיד של יו"ר הסוכנות היהודית, התבטא בפומבי ואמר כי בזמן תפקידו כראש אכ"א היה גורס מכתבי תלונה אנונימיים שהוגשו על ידי חיילות בדבר הטרדות מיניות ותקיפות רבים בסוכנות צופים כי ההתבטאות יכולה לפגוע בסיכויו להיבחר.
למרות הווידוי השר עדיין נתמך על ידי יו"ר המפלגה ושר החוץ המכהן, יאיר לפיד וצפוי כמו שאר המועמדים לעמוד השבוע בפני הבוחרים בגוף. מהסוכנות היהודית נמסר כי הוא ישאל על הדברים וכי יש תחושה כי הוא פוגע לעצמו בסיכוי להיבחר. ההתבטאות הבעייתית אומנם פוגעת בסיכוי שלו להיבחר, אך מחזקת את הסיכויים של המתחרות מולו הלוא הן היזמית אירנה נבזלין והשרה לשעבר עומר ינקלביץ'.

עדות הטיוח כנגד השר אלעזר שטרן:

אם ההתבטאות הפומבית שלו לא הספיקה, במקביל נחשפה בתוכנית "הצינור" אישה שטוענת כי במהלך שירותה הצבאי כפקודה של שטרן בשנים 1995-1997 בבה"ד 1, היא התלוננה על הטרדה מינית אך הדבר טויח בצורה ישירה על ידי שטרן. לפי העדות כך התנהל האירוע: "אחד הנגדים ניסה להטריד אותי מינית. נכנסנו לחדר, היינו שם אני, אלעזר שטרן, המפקד האישי שלי ואותו נגד שניסה לפגוע בי מינית, הוא אמר לי במילים האלה: 'אם את תדברי על מה שהיה פה בחדר, אם תזכירי את מה שהיה פה בחדר או את מה שהנגד הזה ניסה לעשות, הימים שלך בצבא יהיו שחורים ומרים. יהיה לך הכי רע בעולם. בצבא את כבר לא תישארי'". 
במהלך ריאיון של השר בערוץ רדיו 103FM התייחס שטרן ל"תרבות מכתבי התלונה האנונימיים" בעקבות מכתב התלונה האנונימי שהוגש כנגד ראש השב"כ ר'. כאשר נשאל האם קיבל כראש אכ"א מכתבי תלונה אנונימיים על הטרדות מיניות של חיילות בידי המפקדים או בכירים מהן הגיב: "כאשר הייתי ראש אכ"א קיבלתי מכתבים כאלה והמגרסה עבדה מהר מאוד"
עוד הוא אמר בנושא: "אני לא חושב שעל חשבון עידוד החובה להתלונן על מה שבאמת נעשה, אנו יכולים לתת יד למכתבים אנונימיים. אם אני מקבל מכתב אנונימי כראש אכ"א אני גורס את המסמך. עשיתי את זה בעבר. עודדתי חיילות ומפקדות להתלונן. אני חושב שהתרבות שהייתה פעם בצה"ל של יחסי מין בהינתן יחסי מרות היא הרס ארגון, ולכן אני חושב שאיפה שיש יחסי מרות אסור בכל מחיר שיהיו יחסים מהסוג שדיברתי. בארגונים הגדולים יש ברירות איפה להתלונן ואיך יבדקו הדברים".
בעקבות המינוי של ראש השב"כ למרות קיימו של מכתב התלונה הוא הגיב: "זה שהוועדה הורידה מעל השולחן באופן מהיר יחסית את התרבות הזאת של תלונות אנונימיות, היא מנעה הידרדרות של השירות הציבורי לעברי פי פחת. אני באמת מאמין שצריך לשים לה סוף. אני אומר את האמת: יכול להיות שלא הייתי מתייחס לזה בכלל".
למרות שאת תמיכתו מול יאיר לפיד הוא לא איבד התגובות הקשות לא איחרו לבוא, יו"ר ארגון נעמת חגית פאר, התייחסה להתבטאות של השר כ"בושה וחרפה", ועוד אמרה בהתייחסות ראליסטית לחוק: "יש לבדוק מה הוא גרס. החוק בישראל מחייב לבדוק כל תלונה על הטרדה מינית, גם אם היא אנונימית".
בנוסף גם שרת התחבורה ויו"ר העבודה, השרה מרב מיכאלי לא יכלה להתעלם מהדברים וצייצה בטוויטר: "אלעזר שטרן כנראה באמת חושב שתלונה אנונימית נועדה להכפיש או לטרפד, אבל מפספס את העובדה שעדיין, אישה שבוחרת להתלונן מסתכנת בהכפשה ובהשלכות שבחשיפה.
לצערי, גם אדם כמוהו, שיודע מה החשיבות של שוויון לנשים, מפספס את האופן שבו אנחנו עדיין חשופות לפגיעה ולמתקפות בעקבות חשיפת הפגיעה בנו". כמו כן גם ח"כ מירי רגב התייחסה לדבריו וכתבה גם היא הצהרה פומבית בטוויטר: "שטרן חיפה, נתן גב וטייח הטרדות מיניות בצה"ל".
לאחר שדבריו עוררו סערה, שטרן פנה לתקשורת והתנצל בטענה כי דבריו הוצאו מהקשר. עוד ציין כי אשתו מתנדבת במרכז סיוע לנפגעות תקיפה מינית במשך שנים, ויצא בהצרה פומבית לתקשורת: "נכנסתי לזה בכוונה. לא על הטרדות מיניות אלא על התרבות של רבע שעה לפני שאתה ממנה מישהו שולחים עליו מכתב אנונימי. על זה הלנתי. המראיין לקח את זה לנושא המיני. ניסיתי להתחמק. לא אמרתי אף פעם את מה שייחסו לי ולך תוכיח שאין לך אחות." עוד הוסיף:
"הייתי 40 שנה בצבא ואף אחד לא התלונן עליי שגרסתי. אני מבין שזה לא נשמע טוב ולכן התנצלתי. אני אצטרך להסביר בפני הוועדה שבוחרת את יו"ר הסוכנות שזו אי הבנה. הם מכירים אותי. בוא נגיד את האמת: אני מניח שתידלקו את זה כדי לחבל בסיכויים שלי ולעזור למישהו אחר שרוצה להיבחר ויש לו או לה אמצעים. אני מקבל הרבה תגובות על זה שמאמינים לי".
במידה ושטרן לא יבחר עלולות להיווצר קשיים בהרכב הקואליציה שכן ראש הממשלה המכהן, נפתלי בנט, סגר הסכם לפיו השר אלי אבידר צפוי לקבל את משרד המודיעין.  

עלול לעניין אותך גם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button